Author Topic: Kan inte ansluta till hotspot på Samsung S3 eller Tab3  (Read 5774 times)

SM6LZQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
    • Email
Jag skaffade WiFi-modulen till min 1258 på kontrollsidan för att kunna bli mer flexibel och portabel. Tanken var att kunna köra via hotspot och mobilens 4G.
Jag kan ansluta till mitt trådlösa nätverk hemma, en Dovado 4PRO, men inte till mina mobila enheter som är Samsung S3 LTE och Samsung Tab3 med 3G.
Alla accesspunkter som är aktuella har jag skrivit in i WiFi-listan med SSID och lösen, och provat att stänga av Dovadon, även stryka den ur listan. men det enda som händer är att den gröna lampan på fronten står och blinkar i det oändliga.
Vad kan jag göra för att lösa detta?
SM6LZQ
Thorbjörn

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan inte ansluta till hotspot på Samsung S3 eller Tab3
« Reply #1 on: 2015-05-04, 11:12:37 »
Hej

Du har väl satt RRCn i DHCP läge ? Det finns inget annat du kan göra i RRCn, den ser ingen skillnad på olika typer av WiFi leverantörer. Du måste hitta felet antingen i hotspotten eller hos mobilleverantören.
Att den blinkar kan ju bero på olika saker men du kan ansluta en PC till RRCn och i setup managern under advanced fliken välja att ansluta via terminal till RRCn där kan du kanske se vad som går fel. Om den kan ansluta till hotspotten eller om det är dns uppslagning tex som inte funkar.

/micke

SM6LZQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
    • Email
Re: Kan inte ansluta till hotspot på Samsung S3 eller Tab3
« Reply #2 on: 2015-05-04, 16:17:33 »
Nej, den stod på default 192.168.0.227. Men nu funkar det efter några tester och DHCP.
Hur kommer jag åt RRC:n i detta läget, eftersom jag inte vet IP-adressen? Den kommer upp i S3:an som "Ansluten enhet" med sin MAC- och aktuell IP-adress. Men om jag får problem med att den inte ansluter. Hur når jag den då för ev. omkonfiguration o.s.v. Måste jag ha en patchkabel till en router då? Eller kan man logga in på den med något DNS-namn, typ?
SM6LZQ
Thorbjörn

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan inte ansluta till hotspot på Samsung S3 eller Tab3
« Reply #3 on: 2015-05-04, 16:23:53 »
nja du kan ju också se IP-addressen från Setupmanagern, antingen om du ansluter en USB kabel, eller via IP om du ansluter PCn till till samma hotspot. Men det är klart att om den inte ansluter till WiFit då måste du ju koppla upp via en kabel på vanligt sätt. Men det finns väl ingen anledning till att inte skulle ansluta till Hotspotten i framtiden om den gör det idag.

/micke

SM6LZQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
    • Email
Re: Kan inte ansluta till hotspot på Samsung S3 eller Tab3
« Reply #4 on: 2015-05-04, 17:30:25 »
Nej, vi får anta och hoppas att det skall fungera utan problem framgent.
Tack för hjälpen!
SM6LZQ
Thorbjörn