Author Topic: Framtidens webswitch  (Read 4777 times)

Christer (Gotland)

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Framtidens webswitch
« on: 2018-02-13, 12:13:28 »
Det som är bra med webswitchen är att man har valt 1-wire i stället för KNX, Lon, Modbus mm som gör samma sak. Detta gör att det blir betydligt bildligare att köpa tempsensorer, relä, styringångar
Poängen med en webswitch är att kunna styra huset automatiskt. jag vill styra mitt hus med lampor, pumpar till solpanel, vedpanna, golvvärme. mm
Det mest av det här fungerar redan men inte allt så därför
tänkte jag göra en rimlig önselista nedan med bra idéer som inte borde kräva allt för mycket energi.

1.   Porta Webswitchen till OPENHAB det skulle ge ett snyggare gränssnitt med möjlighet att göra egna menyer mm.
2.   Släpp stöd för Denkovi reläboxen med 8 räler på framtida utgåvor.
3.   Supporta DS2408 som ingång det skulle ge 8 ingångar istället för M.nu kortet med DS2406 och2 ingångar per krets.
4.   Utveckla en hårdvara med ingångar via 1-wire (DS2408) i samma kapsling som webswitchen. Med skruvplintar
5.   Utöka auto control program till minst 100 program eller ännu mer eftersom ett program behövs per ingång typ lyse.
6.   Stöd för att via en ingång kunna slå av alla lysen eller ännu bättre valda lysen.
7.   Dimmer för lyse via 1-wire 220v och 12v för led lampor (kräver hårdvara som jag tror måste utvecklas kan inte hitta det idag)
8.   Stöd för avläsning av elmätare via 1-wire (hårdvara finns på M.nu)
9.   Möjligtvis  Z-Wave
Tänkte att andra kunde hänga på här och få Microbit att inse att det kan bli en ännu bättre produkt av det här.
« Last Edit: 2018-03-08, 11:35:32 by Christer (Gotland) »

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Framtidens webswitch
« Reply #1 on: 2019-04-09, 11:07:23 »
Denkovi burken funkar bra nu, så nr. 2 kan anses som avklarad  ;)