Author Topic: Tappar wifikortet  (Read 6084 times)

sm6rse

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Tappar wifikortet
« on: 2017-04-22, 09:39:16 »
Hej ! har följande konfig:  RRC-1258 Mk II S med wifi. Problemet är att när jag startar upp så står PWR bara och blinkar . När jag kollar i browsern går den ej att finna. Med usb inkopplad och Microbit 2.0 och scan så säger den no wifi card ! Provar att öppna burken för att lossa och sätta tillbaka wifikortet och då hittar den nätverket igen. Men efter en minut är det borta igen och lampan blinkar. Detta har hänt mig en gång tidigare men då fungerade direkt efter att jag lossat och satt tillbaka wifikortet igen.
Några förslag på hur jag ska gå vidare önskas.
73 de RSE

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Tappar wifikortet
« Reply #1 on: 2017-04-22, 14:30:40 »
Hej ! har följande konfig:  RRC-1258 Mk II S med wifi. Problemet är att när jag startar upp så står PWR bara och blinkar . När jag kollar i browsern går den ej att finna. Med usb inkopplad och Microbit 2.0 och scan så säger den no wifi card ! Provar att öppna burken för att lossa och sätta tillbaka wifikortet och då hittar den nätverket igen. Men efter en minut är det borta igen och lampan blinkar. Detta har hänt mig en gång tidigare men då fungerade direkt efter att jag lossat och satt tillbaka wifikortet igen.
Några förslag på hur jag ska gå vidare önskas.
73 de RSE
Jag har haft samma typ av fel. Ett nytt WiFi kort var trasigt och jag fick det utbytt på garantin. Det var lätt att verifiera, eftersom jag hade ett WiFi-kort till att jämföra med.

Kolla för säkerhets skull att kontaktstiften på RRC-kortet inte är kallödda.

Göstha, SM5DXU
« Last Edit: 2017-04-22, 14:32:16 by SM5DXU »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Tappar wifikortet
« Reply #2 on: 2017-04-24, 08:40:00 »
Hej
Det är extremt ovanligt att Wifi-kort går sönder. Det vanligaste problemet är att man slitit loss den lilla kontakten för antennkabeln så att räckvidden blir kort. Men om inte RRCn hittar kortet då låter det som att kortet inte är helt, alternativt att det är nån kalllödning som Göstha skriver.

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Tappar wifikortet
« Reply #3 on: 2017-04-24, 08:56:18 »
RSE, är ditt kort så nytt att garantin fortfarande gäller?
 
/ Göstha

sm6rse

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Re: Tappar wifikortet
« Reply #4 on: 2017-04-24, 21:23:09 »
Hej Göstha ! Jo då RRC inköpt i Juni 2016 och wifi kortet några månader senare så garanti finnes kvar. Just nu funkar wifi igen. Ska försöka kolla efter kallödning någon dag, felet har som sagt inträffat en gång tidigare men däremellan tills nu fungerat bra. Dock tycker jag att mottagningen på radion har varit lite "hackig" ibland sedan wifi kortet installerades. Men om det beror på fel kortet eller dålig placering så mottagningen blir lidande vet jag ej.
Om nu felet återkommer ska jag vända mig till er då Micke eller till min återförsäljare vid ev reklamation ?

Tack för era svar !

/Dean

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Tappar wifikortet
« Reply #5 on: 2017-04-24, 21:33:16 »


Hej Göstha ! Jo då RRC inköpt i Juni 2016 och wifi kortet några månader senare så garanti finnes kvar...
Om nu felet återkommer ska jag vända mig till er då Micke eller till min återförsäljare vid ev reklamation ?

Tack för era svar !

/Dean
Låt i så fall Micke avgöra den saken. Lycka till!

Göstha