Author Topic: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare  (Read 20953 times)

nhu

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« on: 2011-02-22, 08:22:03 »

Mycket bra grunka men det är litet problem med temperaturmätningen. Jag använder DS18S20 som är nästan exakt likadan som DS18B20 men har annan typkod (10H i stället för 28H). Det fungerade med version 1.11 fastän den klagade på typen men då jag uppdaterade till 1.17 så fungerar det inte mera.

Skulle det vara möjligt att stöda också S-typen i en kommande version av programmet ? Jag har närmare 30 givare av typ S och har ingen större lust att byta ut alla.


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #1 on: 2011-02-22, 10:18:48 »
Vi hade ju inte designat den att hantera annat än 18B20 så att det tidigare gick berodde på att då fanns inte stöd för ytterligare typer av enheter, som t.ex en 1-wire A/D-krets. När den lades dit så var det tvunget att "strama upp" identifikationen av enhetstyperna så rätt saker görs mot resp. enhet. När nu 18S20 är så pass lik 18B20 så att endast dess enhetskod är annorlunda så innebär det bara en liten insats för att få även dem att fungera. Så ja, det kommer med i nästa version  :)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nhu

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #2 on: 2011-02-24, 09:45:19 »

Finemang. 1216H är en utmärkt burk som kan användas inom många olika områden. Nu planerar jag att sätta in den i växthusets styrning också. Så det skulle vara utmärkt med stöd för flera entrådskomponenter såsom hygrometer. Huvudsakligen är den inhandlad för att sköta temperaturen i vårt fibernäts växlar som är utspridda över ett stort område. Där skulle en hygrometer inte heller vara så illa.

I samarbete med m.nu kunde ni få till stånd fina styr- och övervakningstillämpningar. Konceptet är utmärkt och brett användbart. Jag vill kolla in och styra en hel del oberoende av i vilket land jag befinner mej. Över nätet kan man med en Nokia N900 hålla koll på allting var som helst.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #3 on: 2011-02-24, 10:04:26 »
Intressant mix det där, växthus och fibernätsväxlar, hehe! Visar ju på produktens spännvidd  ;) Har du förslag på någon entrådshygrometer?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nhu

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #4 on: 2011-02-24, 18:06:27 »

Om du går in på http://www.m.nu/ (Mätteknik för alla i Linköping) så finns där en luftfuktighetsmätare som är baserad på DS2438. Där finns också andra tillämpningar.

Det är inte bara växthus och nätväxlar som jag övervakar och styr utan också pannrummet samt två kalluftstorkar. Nya tillämpningar dyker dessutom upp hela tiden. Fördelen med nätanslutning är just att man kommer åt systemet överallt. Jag har haft mätsystem en tid men styrning av reläer har inte varit så enkel att fixa men eran switch är ju perfekt för det. Med en anslutning till mobilnätet blir den  verkligen universellt användbar.

Våra växlar har annars batteribackupp med billiga blyackumulatorer från Biltema och spänningsregulatorer från ELFA (Meanwell) som jag plockat ihop. Med solpaneler och mobilanslutning kunde en 1216H fungera precis var som helst på batterier - åtminstone på sommaren. Visst kan man bygga likadana system med en bärbar dator men det är ju enklare och drar mindre ström med 1216H.




Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #5 on: 2011-02-28, 13:57:15 »
Nu finns en ny firmware-version(1.18) som förhoppningsvis stöder även DS18S20  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #6 on: 2011-03-23, 14:11:00 »

Finemang. 1216H är en utmärkt burk som kan användas inom många olika områden. Nu planerar jag att sätta in den i växthusets styrning också. Så det skulle vara utmärkt med stöd för flera entrådskomponenter såsom hygrometer. Huvudsakligen är den inhandlad för att sköta temperaturen i vårt fibernäts växlar som är utspridda över ett stort område. Där skulle en hygrometer inte heller vara så illa.
Testade du 1.18?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

karro

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Hägran 5
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #7 on: 2011-04-08, 13:33:07 »
Jag har 1.18 i webswitchen och har anslutit DS18S20 men får inga
vettiga värden... Ca 20 grader i rummet och webswitchen visar drygt 2.
Kör jag samma givare till min Logger2020 (energibutiken.se) så
visar den rätt.
Webswitchen hittar tempgivaren när man skannar bussen.
Ca 2m ledning.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #8 on: 2011-04-08, 14:44:50 »
Jag har 1.18 i webswitchen och har anslutit DS18S20 men får inga
vettiga värden... Ca 20 grader i rummet och webswitchen visar drygt 2.
Kör jag samma givare till min Logger2020 (energibutiken.se) så
visar den rätt.
Webswitchen hittar tempgivaren när man skannar bussen.
Ca 2m ledning.
Hmm. Vi har inte själva testat S-modellen. Hade varit bra om "nhu" hade kunnat bekräfta om det går eller inte. Det är inte så att det visar 10 ggr före lite? 20/10=2? Om du värmer givaren med fingrarna vad händer då?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

karro

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Hägran 5
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #9 on: 2011-04-09, 12:35:46 »
Nu är jag ute i sommarstugan där webswitchen sitter och har provat lite...
Har tyvärr bara en "analog" termometer att jämföra med, men jag nog
ganska säkert säga att den visar 10 gånger för lite.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #10 on: 2011-04-10, 07:25:49 »
Nu är jag ute i sommarstugan där webswitchen sitter och har provat lite...
Har tyvärr bara en "analog" termometer att jämföra med, men jag nog
ganska säkert säga att den visar 10 gånger för lite.
Jag har nu kikat noggrannare igenom databladet för S-modellen och kan då konstatera att formatet på temperatur-registren skiljer sig åt. Jag kollade tydligen inte den biten nog noggrant när jag gjorde ändringen tidigare då "nhu" menade att det bara var typkoden som skiljde dem åt. (Eller så beror det på hur man omvandlar innehållet i temp-registren till gradtal med decimaler). Det borde vara 8 ggr för lite som visas som det nu är, inte 10. Det gör det svårt att använda dem till något vettigt, hehe. Jag ska se till veckan om jag kan få till en fix av detta. Kan du tänka dig vara "testare" av den? Vi har som tidigare nämnt inte tillgång till någon S-modell. Vi kan såklart beställa, men då tar det ytterligare ett tag.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

karro

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Hägran 5
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #11 on: 2011-04-10, 12:30:37 »
Jag har nu kikat noggrannare igenom databladet för S-modellen och kan då konstatera att formatet på temperatur-registren skiljer sig åt. Jag kollade tydligen inte den biten nog noggrant när jag gjorde ändringen tidigare då "nhu" menade att det bara var typkoden som skiljde dem åt. (Eller så beror det på hur man omvandlar innehållet i temp-registren till gradtal med decimaler). Det borde vara 8 ggr för lite som visas som det nu är, inte 10. Det gör det svårt att använda dem till något vettigt, hehe. Jag ska se till veckan om jag kan få till en fix av detta. Kan du tänka dig vara "testare" av den? Vi har som tidigare nämnt inte tillgång till någon S-modell. Vi kan såklart beställa, men då tar det ytterligare ett tag.
Jag kollade tempen nu på morgonen och då visar termometern 17 och givaren 1.7500. Igår kväll skulle jag nog mer ha hållit med om 8 gånger...
Vi ska nog inte ta min gamla termometer på för stort allvar så om skillnaden borde vara 8 ggr enligt databladet så är det ok för mig.
Får du till en fix så testar jag gärna.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #12 on: 2011-04-18, 14:38:34 »
Kolla gärna in hur nya 1.20-versionen funkar med 18S20-givarna!  :)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

karro

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Hägran 5
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #13 on: 2011-04-18, 16:00:56 »
Kolla gärna in hur nya 1.20-versionen funkar med 18S20-givarna!  :)

Nu får jag en avläst temperatur som varierar mellan 19 och 20 grader när jag
sätter av/på elementet. Jag är inte på plats och kan kolla mot termometern
men värdena är mycket rimliga.

Bra jobbat!

/Ronny

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Temperaturmätning, stöd för ny tempgivare
« Reply #14 on: 2011-04-18, 16:29:15 »
Det låter höra sig! Håller tummarna att det stämmer med termometern också när du kommer dit å kan se med egna ögon!
Always include type of hard/software and version when asking for support.