Author Topic: Problem v. styring av ant. rotor med ERC-M rs232 interface og COM1 på RRC 1258  (Read 3099 times)

LB2S

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Har en ERC (Easy-rotor-control) ERC-M RS232 som jeg forsøker å styre via COM-1 på RRC 1258 .

En dator med en ekstern usb til RS232 converter. Denne settes til com-4 9600baud i datoren. Dette signalet sendes til COM-1 på RRC 1258 .
Dette signalet plukkes opp på COM-1 på RRC 1258 radio delen. Signalet går da videre til ERC-M modulen.

Kjører ERC sitt "service tool" program på datoren og angir COM-4 som comport. Dette programmet sier da at "No ERC answering on Port COM-4"
Hvis jeg koppler rs232 converteren direkte til ERC-M modulen fungerer det.
Microbit RRC 1258 Controller settings COM1 er satt : Com mode: mode 3, 9600 baud/8bit/1stop bit/parity off/rts/cts til no/use usb til comport 1 er satt til no.
Microbit RRC 1258 ....... COM2 er satt til inactive
Microbit RRC 1258 ....... COM3 er satt til inactive
Hva kan det være jeg gjør feil ?
Jeg har forsøkt å jumpe pin 2 og 3 på COM1 på RRC 1258 radio delen og kjørte HTERM (terminal program) på datoren og fikk da echo tilbake til datoren.
Mvh LB2S Tore

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Hej
du kan ju prova mode 1 istället då sänds varje tecken för sig det kan aldrig bli fel, men jag gissar mer på att du missat att pjn 2 och 3 är skiftad när du använder com1 på Radio-RRC

/micke

LB2S

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Hej Mike.

Jeg har krysset pin 2 og 3 på  com1 på RRC 1258 radio siden men får den samme feil meldingen når jeg kjører ECM-M test programmet for å lese fra ECM-M. Jeg har ikke kopplet til rotator kontrolleren da ECM-M får 12v fra et eget power supply så jeg tror ikke det skulle være nødvendig å ha den tilkopplet for å få kommunikasjonen til å virke.

Skal pin 2 og 3 krysses på RRC 1258 Controlleren også ? eller tror du å  kopple til rotator kontrolleren vil gjøre underverker?

mvh Tore LB2S

LB2S

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Mike.
Noen ganger så får jeg ikke opp feilmeldingen da med krysset kabel på radiodelen så det ser jo ut til å fungere. Skal ta kontakt med produsenten av ERC-M så får jeg høre hva de mener…

Mvh Tore Lb2s

LB2S

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Jeg har nå forsøkt med 2 forskjellige prolific pl2303 usb til rs 232 converters. Samme resultat.
Har ikke forsøkt med en FTDI usb til RS 232 converter. Tror du det kan være problemet ?
(har bestillt en FTDI converter).
Har også valgt mode 1 og krysset pin 2 og 3 på radio modulen, men får fortsatt samme resultat når jeg forsøker å lese fra ERC-M SMD modulen.
Har jeg forstått det rett at RRC 1258 sine com 1 og com 2 kanaler er transparente så jeg kan sende signaler fra pc med com port 4 eller hva som helst gjennom de?
Kan de også opereres med forskjellige baud hastigheter?
Mvh Tore LB2S
En dator med en ekstern usb til RS232 converter. Denne settes til com-4 9600baud i datoren. Dette signalet sendes til COM-1 på RRC 1258 .
Dette signalet plukkes opp på COM-1 på RRC 1258 radio delen. Signalet går da videre til ERC-M modulen.
Kjører ERC sitt "service tool" program på datoren og angir COM-4 som comport. Dette programmet sier da at "No ERC answering on Port COM-4"
Hvis jeg koppler rs232 converteren direkte til ERC-M modulen fungerer det.
Microbit RRC 1258 Controller settings COM1 er satt : Com mode: mode 1, 9600 baud/8bit/1stop bit/parity off/rts/cts til no/use usb til comport 1 er satt til no.
Microbit RRC 1258 ....... COM2 er satt til inactive
Microbit RRC 1258 ....... COM3 er satt til inactive


sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Hej

jag har inte mycket att komma med. Kör du com1 i mode 1 så skickas varje tecken för tecken och det funkar för i princip vad som helst. Kan det vara så att ERC programmet kräver nån styrsignal som inte finns. Om du kopplar bara pin 2,3,5 från USB/serieomvandlaren direkt till ERC funkar det då ? Jag har för mig att ERC killen tom hade en instruktion för hur man kopplar via Remoterig på sin hemsida, men den kanske inte finns kvar. Du kan ju prova med nått annat rotorstyrprogram oxo
/micke

LB2S

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Hi.
Replacing prolific driver ver. 3.8.39.0 from 08.01.2021 with driver ver. 3.8.40.0 from 16.09.22 and using mode 3 on the remoterig 1258 everything is working perfect ! :) Thanks for all help .

regards Tore LB2S