Author Topic: COM2 mysterium  (Read 13796 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
COM2 mysterium
« on: 2011-09-17, 20:16:49 »
Hej!

Jag har ett litet mysterium med COM2.... Skulle villja gå till botten med detta så att man slipper ligga sömnlös om nätterna :-\ Jag vet att egentligen COM2 är för CAT, men det borde väl funka att köra vad för slags seriellt som helst ändå?
Nu till "mysteriet";

För ett år sedan eller så fixade jag fjärrstyrning av min rotor med ERC. Jag kunde då inte läsa rotorns värde över COM2, däremot gick det bra över COM1 med ett nollmodem på radiosidan (det var en RS232-hona på sladden till ERC-kortet). Inställningarna var identiska... Jag nöjde mig med att köra på COM1. Men nu skulle jag vilja kontrollera ett slutsteg via RS-232, och därmed ville jag fixa detta.
Installerade idag istället styrkortet från Idiompress i rotorboxen, och testade över COM2. Naturligtvis funkar det inte. Självklart testat på plats direkt med datorn till styrkortet. Funkade klockrent.

När jag tidigare hade problem med ERC-kortet och testade mellan COM1 och COM2 hade jag identiska inställningar för båda portarna. Rent teoretiskt borde det väl vara exakt samma sak??
Eller ska man labba med COM2 parity och/eller COM2 mode?

Mina inställningar är som följer

COM2 mode: Mode-3, char-timeout
COM2 baudrate: 4800
COM2 databits: 8
COM2 stopbits: 1
COM2 parity: 0 - off
COM2 terminator: 00







roland

  • Guest
Re: COM2 mysterium
« Reply #1 on: 2011-09-17, 21:35:35 »
En skillnad mellan COM1 och COM2 är att COM2 saknar signaler för flödeskontroll (handskakning), dvs RTS & CTS.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: COM2 mysterium
« Reply #2 on: 2011-09-18, 07:26:25 »
Aha, mycket möjligt att detta är problemet. Jag har inga större kunskaper om seriell kommunikation, men finns det något sätt att verifiera detta?
T.ex via terminalprogram?

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: COM2 mysterium
« Reply #3 on: 2011-09-21, 21:27:09 »
Mysteriet tätnar... Härrom dagen när jag testade så fick jag plötsligt kontakt med rotorn över RRC:n. Jag såg positionsangivelsen och kunde ge ett kommande att rotera. Sedan försvann det igen efter några sekunder.
Först tänkte jag att det kanske var något gammalt som låg kvar och lurades, men idag när jag var på mitt sommar-QTH så hade verkligen rotorn rört sig enligt vad jag såg hemifrån.
Jag hade inte ändrat inställningarna när detta skedde. Och glapp tror jag inte det var (har dubbelkollat alla kablar).

Vad kan detta symptom tyda på?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: COM2 mysterium
« Reply #4 on: 2011-09-22, 22:45:40 »
Hej
Eftersom du fått igenom några tecken så är väl kablarna rätt. COM2 har dock inga status signaler så man kan behöva bygla dem mot PCn om de används. Vilken mode kör du i ? Serieport över IP är inte så bara. Ibland så spelar det ingen roll om tecknen kommer över som dom skall det funkar inte ändå pga av den som skrivit pc programmet förväntar sig att det är en fysisk kabel och inte accepterar någon fördröjning alls tex. Men börja med att prova i mode 1 character by character, då skall det alltid funka, gör det inte det är det knappast ide att fortsätta. Den moden skickar tecken för tecken oavsett vad som kommer, det blir dock mycket overhead men det spelar nog ingen roll för en rotor. Går mode 1 så prova mode 3 den skickar då ett paket tagits emot och det blir ett litet mellanrum. Vet man vilket stopptecken som sänds så är mode 5 mest effektiv. Jag har för mig att ERC konstruktören tom har med ett exempel på koppling via RRCerna på sin hemsida.

73 de micke

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: COM2 mysterium
« Reply #5 on: 2011-09-24, 17:40:05 »
Tusen tack för info. Hade inte testat Mode-1, eftersom det står "avoid this"  ::)

Det roliga är i alla fall att det funkar i mode-1! Iofs verkar jag få lite tokiga data eftersom rotorindikatorn hoppar till lite tokiga håll någon sekund då och då. Men det går definitivt att använda den, vilket är det viktigaste.
Om det finns tips på att "finjustera" lite så kanske jag kan trixa med det så småningom.

Tack igen för tipset - fantastiskt att kunna snurra antennen ;D

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: COM2 mysterium
« Reply #6 on: 2011-11-06, 21:24:43 »
Tänkte att jag skulle försöka gå till botten med detta... Mode1 funkar, men det är irriterande att behöva starta om ganska ofta då jag tappar kontakten med rotorn.

COM2 har dock inga status signaler så man kan behöva bygla dem mot PCn om de används.

Dvs det är mot PC som det ska byglas i så fall? Pin7&8 gissar jag då att det ska vara...?

Det är ett rotorcard dxa från Idiompress jag kör med just nu. Någon som har erfarenhet från detta kort? Har inte lyckats hitta nån info om dess protokoll. Möjligt att det kan finnas i manualen (som ligger väl dold nånstans på radio-QTH :-\ )..