Author Topic: Firmware version 4.0, HOME edition  (Read 30775 times)

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #30 on: 2014-03-13, 15:05:16 »
Är det bara ena WSen som gör så? Mastern eller Slaven? Min test-WS som är remote-WS-master står och går utan problem sen några dygn nu.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

danne

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #31 on: 2014-03-13, 19:29:01 »
Den har varit master.
Tog bort alla anslutningar.

Gick in på en av slaverna nu, och den starta om när jag anropade den.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #32 on: 2014-03-14, 06:05:08 »
Med "anropade den" menar du? Att surfa till den? Att använda den som remote-WS?

Tog du alltså bort allt remote-WS från den?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Göran

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #33 on: 2014-03-14, 12:08:29 »
Länken för ladda Home funkar inte.
Home_v4.0_2014-02-28.zip was not found on this server  :(

danne

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #34 on: 2014-03-14, 12:59:31 »
Med "anropade den" menar du? Att surfa till den? Att använda den som remote-WS?

Tog du alltså bort allt remote-WS från den?

Surfade till den. Sidan svarade men laddade aldrig klart. ca 10-15s senare tryckte en gång på reload och kollade direkt på infosidan. Såg då att WS hade startat om.
Och tog sen bort alla remote-WS
Gick in och kolla nu igen, inga omstarter sen senast.


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #35 on: 2014-03-14, 13:40:46 »
Länken för ladda Home funkar inte.
Home_v4.0_2014-02-28.zip was not found on this server  :(
Stämmer det är med flit. Flera personer körde in HAM istället för HOME och vice versa vilket kan ge problem så tog bort den. Glömde dock notera på sidan att den är (tillfälligt) borttagen. Vill du har HOME så kan jag maila den till dig.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #36 on: 2014-03-14, 13:43:31 »
Med "anropade den" menar du? Att surfa till den? Att använda den som remote-WS?

Tog du alltså bort allt remote-WS från den?

Surfade till den. Sidan svarade men laddade aldrig klart. ca 10-15s senare tryckte en gång på reload och kollade direkt på infosidan. Såg då att WS hade startat om.
Och tog sen bort alla remote-WS
Gick in och kolla nu igen, inga omstarter sen senast.
Ok, rekommenderar att du har det så ett tag då så du/vi ser om det funkar vettigt eller inte. Dumt att det är dina WSar som gör så och att inte jag kan få fram nått dylikt!
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Göran

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #37 on: 2014-03-15, 01:59:51 »
Länken för ladda Home funkar inte.
Home_v4.0_2014-02-28.zip was not found on this server  :(
Stämmer det är med flit. Flera personer körde in HAM istället för HOME och vice versa vilket kan ge problem så tog bort den. Glömde dock notera på sidan att den är (tillfälligt) borttagen. Vill du har HOME så kan jag maila den till dig.

Ja tack skulle vara snällt, du kan ta den till mailen som jag har i min profil. Använder WS för att styra en solvärme anläggning + lite annat vanligt lampor och barnens internet tider mm.
Ser fram emot att testa temp dif. funktionen. Perfekt för solvärme ex. 8 grader högre temp i solpanelen än i botten på ack. tanken = starta CP1.   8)

Jag vet inte om det är ett känt fenomen, men jag får ibland ofrivilliga omstarter av WS (V3.3) när jag surfar med Win7 och Firefox men aldrig när jag använder iPaden? har i och för sig inte läst alla trådarna på forumet ska jag erkänna.  :-[

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #38 on: 2014-03-15, 07:25:49 »
Jag har mailat nya version till dig.

Att WS ibland startar om när man surfar till den är ett känt fenomen, fast med okänd orsak. Det verkar dock som om det, som du skriver, är beroende av webbläsare och ibland även OS. Det händer tyvärr så sporadiskt att det inte har gått att "få fast" det hela. En teori är att det är webbläsaren som skickar "hämtningar" av de olika delarna som en webbsida består av så snabbt och/eller samtidigt att den av naturliga skäl begränsade webbserver som finns i en WS får slut på resurser/minne och därmed startar om.

Hur ofta sker det för dig att den startar om? Om du surfar till den X ggr, hur många av dessa händer det?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #39 on: 2014-03-15, 07:31:52 »
Surfade till den. Sidan svarade men laddade aldrig klart. ca 10-15s senare tryckte en gång på reload och kollade direkt på infosidan. Såg då att WS hade startat om.
Och tog sen bort alla remote-WS
Gick in och kolla nu igen, inga omstarter sen senast.
Bara som en notering: Du vet väl om att ifall du t.ex lämnar en webbläsare öppen på "Set Relays"-sidan så kommer den sidan att ligga och hämta uppdateringar från WSen periodiskt? Andra sidor gör också så men inte så ofta. Om man har för vana att göra  det, eller ännu "värre" har flera webbläsare och/eller script/program som använder HTTP-REST-grejerna så kommer belastningen på WSens inbyggda webbserver riskera att bli så stor att resurserna tar slut och så startar den om.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Göran

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #40 on: 2014-03-15, 11:29:30 »

Bara som en notering: Du vet väl om att ifall du t.ex lämnar en webbläsare öppen på "Set Relays"-sidan så kommer den sidan att ligga och hämta uppdateringar från WSen periodiskt? Andra sidor gör också så men inte så ofta. Om man har för vana att göra  det, eller ännu "värre" har flera webbläsare och/eller script/program som använder HTTP-REST-grejerna så kommer belastningen på WSens inbyggda webbserver riskera att bli så stor att resurserna tar slut och så startar den om.
[/quote]

Det är så jag ofta använder WS har listan över tempgivare öppen på paddan hela dagen för att ha koll på solvärme produktionen mm. Det brukar aldrig starta om sej när den står så, även om den är på hela dygnet. Omstarten kommer i samma ögonblick som man ex klickar på Set Relays för att kolla vilka utgångar som är aktiva. Så det verkar inte vara pollningarna som utlöser det, utan snarare när en helt ny sida ska skickas, grafiken? Men jag är ingen HTML expert så jag har ingen aning om vad som tufft för SW. PS. tack för mailet!  :)

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #41 on: 2014-03-15, 13:19:38 »
Göran: Du kanske inte noterade att mitt "Bara som en notering:.." var adresserat till "danne", hehe? Bra dock att också veta vad som händer för dig!  8)

Temp-sidan laddas om på principiellt samma sätt som när man går till Set Relays-sida, dvs genom att hela sidan hämtas. När väl Set Relays-sidan är laddad så hämtas bara en mindre mängd data för att hålla relästatusen uppdaterad. Normalt sett ska det inte vara nått problem att göra som du beskriver, såvida man inte t.ex har paddan att stå och hämta tempar medan en annan enhet t.ex går till Set Relays, för då ökar risken för trubbel.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #42 on: 2014-03-20, 08:32:44 »
danne+Göran,

Men test-WS som är "fjärrelämaster" har nu stått och i över 8 dygn utan problem. Den funkar utmärkt att surfa till också. Jag hoppas verkligen att era inte fortsätter att trilskas... För om det ska krångla så är det ju jag som ska se det så jag kan felsöka etc...
Always include type of hard/software and version when asking for support.

danne

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
Re: Firmware version 4.0, HOME edition
« Reply #43 on: 2014-04-19, 09:05:01 »
lessen för sen återkoppling.. :)

Jag har inte haft så mycket tid till att pilla med detta på ett tag. Det har varit nån enstaka omstart enligt uptime-klockan. Dock inget som jag upplever som störande. Inte nu iaf ;)