Author Topic: Styra 3-fas utan extra kontaktor  (Read 7500 times)

BoN

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Styra 3-fas utan extra kontaktor
« on: 2015-06-03, 11:09:03 »
Jag har fem (5) el-radiatorer - 1-fas oljefyllda - för att hålla varmt på landet. De är kopplade på tre faser för att ge jämn belastning på el-nätet.
Tidigare har jag styrt värmen på landet via en kontaktor och BAS95N (annan tillverkare), och den tidigare (BAS93) gick samma väg för många år sedan, även då i samband med åskväder. Tillverkningen av dessa styrenheter har upphört, och lika bra är det - så kunde jag säga upp den fasta telefonin på landet!

För samma enkla jobb har jag nu köpt:

Company   Microbit
Product   1216H WebSwitch
Model   HOME Standard
Software   4.18

Jag vill styra 3-fas värme med relä t.ex. 1, 2 och 3, och låta en temperaturgivare Dallas DS-18B20 (eller fler om det behövs) hålla temperaturen vid max 20 gr. Hur kopplar eller programmerar jag?

Det två resterande reläerna vill jag gärna ha till belysning.

Jag hoppas det redan finns ett svar, som jag inte hittat (eller förstått).
Är det en kontaktor eller en ABC-bok jag behöver?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Styra 3-fas utan extra kontaktor
« Reply #1 on: 2015-06-03, 16:59:58 »
Välkommen till Webswitch-ägarnas exklusiva skara!  ;)

Med HOME Standard-programvara är det detta som står till buds för att styra temperatur:

Quote
The Heating control mode uses relay 1 for heating control. The temperature sensor used is the 1-wire device saved on position 1 in the list. Relay 1 is activated when the temperature is lower than the wanted temperature and inactivated when the temperature is higher than the wanted

från: http://www.webswitch.se/wp/?page_id=517

Dvs du kan då den att styra temperaturen med relä 1(och endast 1) och då endast med en temp-givare som ska vara först i listan av 1-wire-enheter. Du behöver alltså en kontaktor mellan WSen och de tre separata faserna. (Jag har så hemma med en elpatron till värmen)

Med en sådan koppling så kan du (manuellt) styra annat med relä 3-5.

Programvaran "HOME Extended" ger fler alternativ, t.ex att göra som du skriver att styra en fas vardera med relä 1-3 + dessutom från olika temp-givare om så önskas.


Always include type of hard/software and version when asking for support.

BoN

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: Styra 3-fas utan extra kontaktor
« Reply #2 on: 2015-06-03, 18:39:55 »
Tack Jan för snabbt och precist svar. Jag slapp köpa ABC-boken vilket känns skönt.  :)
Jag får läsa på om Home Extended och sedan fundera vidare.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Styra 3-fas utan extra kontaktor
« Reply #3 on: 2015-06-03, 19:17:23 »
Hej

Jag skulle sätta en kontaktor och inte köra 3-fasen genom Webswitchen oavsett om det gick. Jag använder själv en 3-fas elektronisk kontaktor eller solidstate reläs eller vad dom kallas för att slippa ljudet, den styrs då från relä 1 i webswitchen.

/micke

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Styra 3-fas utan extra kontaktor
« Reply #4 on: 2015-06-04, 09:35:32 »
Ja, som sagt, så gör även jag, dvs styr en 3-fas-kontaktor  8)
Always include type of hard/software and version when asking for support.