Author Topic: Web-switch som "hänger" sig ofta  (Read 29126 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #15 on: 2010-11-07, 13:50:12 »
Nu har jag äntligen kommit ut till sommar-QTH och bytt switchen. Stötte på något helt nytt när jag skulle logga in hemifrån;

Menyn i vänstra raden var "avklippt" (se skärmdump). Gången efter jag skulle logga in kom bara stora högra ramen upp (Dvs där det står "Internet connected 230VAC..." osv).

Tredje försöket resulterade i att jag inte kom åt switchen alls.

Uppenbarligen är det inte fel på själva switchen, utan något med routern antagligen. Dock är det väldigt konstigt att det enda som hjälper är att starta om swicthen - om jag startar om routern har det ingen effekt. Dessutom har jag också konstaterat att problemet är det samma både via internet (dvs "utsidan" av routern) och i lokalt LAN.

Känns nästan som att min router får Switchen att fyllas med nåt skräp så att den hänger sig???

Jag har testat diverse inställningar på routern, samt testat med både DMZ och portvidarebefordran. Ingen skillnad....

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #16 on: 2010-11-07, 17:39:56 »
Du får alltså samma/liknande fenomen med den nya webbswitchen?

Det fenomen du ser beror mest troligt på att webbswitchen inte lyckas skicka tillbaka all nödvändig data för att visa hela webbsidan. Det i sin tur verkar vara en sak som kan uppstå när webbswitchen ansluts mot vissa specifika routrar/switchar.

Om möjligt kan du testa att:

1/
Om inte redan gjort så, byt inställning på "Ethernet" till "Auto" eller nått 100 Mbit-läge.

2/
Sätta in en annan nätverksswitch mellan webbswitchen och den nu trilskande.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #17 on: 2010-11-07, 19:22:39 »
Du får alltså samma/liknande fenomen med den nya webbswitchen?
2/
Sätta in en annan nätverksswitch mellan webbswitchen och den nu trilskande.

Ja tyvärr var det samma - eller nästan samma. Förut har jag inte sett fenomenet att bara halva, eller 25% av sidan kommer fram.

Får försöka med en annan router då. Någon som har tips på en bra stabil router? Kör nu Linksys wrt54gl...

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #18 on: 2010-11-08, 06:28:06 »
Ja tyvärr var det samma - eller nästan samma. Förut har jag inte sett fenomenet att bara halva, eller 25% av sidan kommer fram.

Får försöka med en annan router då. Någon som har tips på en bra stabil router? Kör nu Linksys wrt54gl...
Det du erfar är nog egentligen samma fenomen, bara olika grader av det. I de fall du inte alls får fram nån webbsida så är webbswitchens förmåga att få sänt data till webbläsaren allvarligt försämrad, i de fall du ser delar av sidorna går det lite bättre för den att få iväg datat.

Du behöver väl inte byta hela routern. Testa med en vanlig nätverksswitch mellan routern och webbswitchen.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #19 on: 2010-11-08, 08:52:59 »
Hej

Vi provade här med en WRT54-GL firmware v4.30.7 från Jun20 2006 som suttit i från början.

Inga som helst problem vare sig internt eller utifrån via portforwarding

vad sitter det för firmware version i din router ?

/mikael
« Last Edit: 2010-11-08, 09:01:40 by sm2o »

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #20 on: 2011-03-04, 20:38:00 »
Har nu testat ett bra tag. Tyvärr har jag fortfarande samma problem  >:(

Uppenbarligen är det inte webswitchen det är fel på, men det är den som hänger sig. Antagligen beroende på att switchen som Jan skrev inte kan skicka alla data...
Tänkte ta tag i detta nu och först byta ut routern (tror att jag satsar på router ändå, då man kanske behöver trådlöst internet osv ibland i stugan). Har nämligen flashat om routern samt testat olika fysiska portar på den med samma resultat, så det är möjligt att den är kass.
Snarare än att köpa ett ex till av samma modell, så undrar jag återigen om det finns rekomendationer på annan stabil router? Behöver egentligen inga större hastigheter 54Mbs räcker och blir över. Det viktigaste är att den är stabil...

En annan teori jag har är; kan detta fenomen uppstå om det är glapp i rj45-kontakt eller i nätverkskabel nånstans? Har testat att böja och skaka på dem, och det funkar bra utan avbrott - men man vet aldrig....? Kan man mäta sånt utan specialinstrument?

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #21 on: 2011-03-04, 20:41:57 »
Firmware i min router är 4.30.14 från oktober 2009. Hade innan dess orginalfirmware, kommer inte ihåg exakt version.
Det var i alla fall ingen skillnad när jag bytte firmware...

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #22 on: 2011-03-04, 23:19:07 »
Jag trodde det blivit bra, när vi inte hört nått från dig.

Jag använder själv Netgear DG834 i stugan dom har alltid funkat perfekt, jag köper på mig en hög under vintern på tradera för en 50 lapp styck, åskan brukar ta några per sommar jag har 3km luftledning till stugan så det är inte mycket att göra.

73 de mikael

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #23 on: 2011-03-05, 05:55:23 »
Det du erfar skulle jag inte vilja kalla "hänga sig". För mig är det om programmet slutar att "jobba". I ditt fall är det mest troligt så att nätverksdatat inte kommer fram som det ska, fast Webswitchen försöker skicka.

Det har gått så lång tid nu att jag inte minns när du fick en ny? Tänkte så du har senaste programversionen i den. Vi upptäckte nämligen en sak som kunde ge sådana här fel i slutet av november och fixade det i v1.13 i början av december, men det är väl knappast så att du ligger kvar på en äldre version än det?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #24 on: 2011-03-05, 12:01:32 »
Aha, jag har faktiskt version 1.12, så ska försöka uppdatera till 1.13 idag och testköra, så får vi se vad som händer!
Det skumma är ju att det börjar funka när man startar om webbswitchen, men att det blir samma fel med 2 exemplar tyder ju på att något annat orsakar felet.... Återkommer i frågan när jag testat ett tag!

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #25 on: 2011-03-07, 06:02:20 »
Jag rekommenderar att du hoppar till nyare än 1.13 också, helst till den nyaste. Kolla in: http://www.webswitch.se/
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #26 on: 2011-03-09, 20:07:45 »
Uppdaterade till senaste i lördags, och än så länge fungerar det mycket bra. Men vågar inte ropa hej riktigt än.....

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #27 on: 2011-03-09, 20:42:30 »
Håller alla tummar jag har! Även de mitt i handen, haha!
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Wahlman

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #28 on: 2011-06-10, 10:34:41 »
Jag har ett problem som påminner mycket om detta. Jag köpte switchen för ett par veckor sedan och har laddat den med senaste firmware.
Jag använder den för att styra värmen i en sommarstuga (än så länge bara genom att slå på och av switcharna).
Den sitter bakom en D-Link (trådlös) router och jag använder DynDns för att nå den. Detta funkar klockrent ett tag. Om jag surfar till switchen och sedan inte gör något på en stund (typ 30 min) så får jag inte längre svar när jag försöker ansluta igen. Om jag startar om routern så funkar det igen tills jag låter den stå overksam ett tag. Jag får meddelandet "Webbsidan kan inte visas" i browsern (i.e. 8).
Jag har öppnat en massa portar enligt tips på detta forum. Har även lagt switchen på DMZ. Har provat att byta port till 8080. Det enda som funkar är att starta om routern. Routern funkar felfritt för övrigt.
När det funkar att nå den så kan jag ansluta från flera ställen (olika IP-adresser) så den verkar inte låsa mot en specifik uppkoppling.
Nur har jag slut på idéer. Måste jag byta ut routern?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #29 on: 2011-06-10, 10:55:52 »
Det har förekommit i enstaka fall att Webswitchen och vissa routrar/switchar inte verkar lira ihop så att säga. Vi vet inte varför det gör så. Det brukar vara bra att testa sätta t.ex en switch mellan Webswitchen och routern och se om det då blir bättre. En annan grej värd att kolla är att när du inte får kontakt med Webswitchen och har startat om routern för att åter komma i kontakt så kikar du på "System Info"-sidan och kollar var "Uptime" är. Om den då har ett lågt värde så betyder det att Webswitchen nyss har startat om. "Uptime" räknas nämligen upp en gång per sekund efter uppstart. Om den har ett lågt värde så fick Webswitchen så stora problem med routern att den startade om sig.
Always include type of hard/software and version when asking for support.