Author Topic: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?  (Read 5281 times)

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« on: 2019-12-10, 11:13:08 »
Har en IC-706 som jag kört över nätet hemma med remoterig och det funkar perfekt.
Nu tänkte jag flytta fronten till annan plats och använda min mobil till control-boxen och fronten.
Mobilen är inställd som mobil hotspot och den tas emot av en TP-link Wifi-mottagare som sedan skickar vidare via ethernet-kabel in i control-boxen.
Hur skall jag konfigurera boxen, jag skall väl lägga in min hem-ip-adress någonstans i den men var. har kollat i manualen och har konfigurerat det hela så det fungerar över hemmanätet men får inte kläm på vad jag behöver ändra nu när jag tar med mig fronten.
73 de SM6POP - Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #1 on: 2019-12-10, 11:21:55 »
Hej

I SIP-contact fältet skriver du in den publika IP-adressen till Routern där du har Radio-RRC, Har du inte fast IP-adress så måste du använda någon ddns tjänst och istället ange ddns hostname i SIP-contact fältet. Portforwarding måste också vara gjord i routern på radiosidan

73 de micke

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #2 on: 2019-12-10, 11:40:11 »
Hej och tack för snabbt svar.
Då skriver jag den där, jag har öppnat portarna 80, 13000, 13001 och 13002 i routern.
Jag testar och så får vi se om en amatör som är uppväxt med fingerskiva på telefonen lyckas annars kanske jag söker hjälp här igen.
73

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #3 on: 2019-12-10, 20:52:30 »
Hej igen.
Det gick inte så lätt men skam den som ger sig.
Har alltså en wifi till ethernet brygga, min mobil är påslagen som surfpunkt som bryggan tar emot och skickar vidare till controll-boxen via ethernetkabel.
jag har kollat att bryggan och telefonen är uppkopplade mot internet genom att sätta ethernetkabeln som går till controll-boxen direkt i min pc och då har jag internet.
När jag sätter ethernetkabeln i controll-boxen börjar den gröna lampan lysa med fast sken så det ser ju bra ut så långt.
Jag lade in den ip-adress som  minip.nu visar här hemma i SIP-contact fältet men inga andra ändringar är gjorda.
När jag försöker starta radion händer inget men så fort jag flyttar ethernetkabeln till hemnätverket så sprätter den igång som den skall så det är säker några inställningar jag missat.
73 de SM6POP - Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #4 on: 2019-12-10, 21:10:29 »
Hej
Det verkar ju rätt i Kontrolländen, men kan du surfa till Radio-RRCn utifrån Internet så du vet att portforwarding funkar ? OM inte så kanske du inte har publik  IP-adress på Radio sidan, det är mycket vanligt att man inte har det du för tiden utan att be om det speciellt. Det kollar man så här http://www.remoterig.com/wp/?page_id=3494

73 de micke

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #5 on: 2019-12-17, 15:57:06 »
Hej igen och tack för tålamodet att hjälpa en novis.
Har några olika funktioner i min router och provade först med port forward och port triggering men utan något resultat.
Provade sedan med virtual-server och öppnade alla de aktuella portarna där med hänvisning till radioboxens ip och då når jag boxens webbgränsnitt utifrån med pc.
När jag kopplade in control-boxen till samma yttre internet startar inte radion, jag har rätt ip inställd i den (mitt hem-ip, samma som jag når webgränssnittet med).
Frågan är om det några andra inställningar i control-boxen som är fel, har konfigurerat det enligt beskrivningen i manualen till IC-706 som är radiotypen jag har.
Eller är det något annat i routern som är fel inställt.
Några tips om vad jag skall fortsätta att titta på?
73 de SM6POP - Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #6 on: 2019-12-17, 16:02:02 »
Då är du på god väg

tänk på att det är olika protokoll för webbporten och dom andra. webbporten använder TCP och de andra UDP
SIP ALG skall vara frånkopplat om det finns i någon av routrarna

/micke

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #7 on: 2019-12-17, 19:35:00 »
Hej igen.
SIP ALG finns i min hemrouter och är urkopplad och protokollen är rätt.
Som jag tidigare berättat har jag en wifibrygga som router i med ethernetkabel till control-boxen och en telefon som surfpunkt.
Tittar jag i webbgränssnittet på bryggan så är gateway 192.168.0.254, ska jag lägga in det som gateway i control-boxen, jag har provat det men utan resultat.
Några andra tips på vad som kan vara fel?
73 de SM6POP - Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #8 on: 2019-12-17, 20:19:51 »
När man kör via mobil brukar det bästa vara att sätta DHCP = 1 i RRC, för man veta aldrig riktigt hur inställningarna skall vara

/micke

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurerar jag min 1259MKIIS control-box?
« Reply #9 on: 2019-12-21, 12:59:32 »
Det gjorde susen, nu funkar det, har inte provat att sända än men radion sprätter igång och mottagningsljudet låter utmärkt.
Egentligen skall det vara tvärs om så småningom då radiodelen skall sitta i en fackverksmast som jag äger på en höjd utanför Åmål så då blir det radiodelen som kommer att gå på 4g och controldelen som blir hemma på mitt hemnät. Nu är det det motsatta som gäller tills vidare. Väntar bara på Vattenfall som skall återansluta elen i huset vid masten.
Tack för ert tålamod och all hjälp att få snurr på prylarna, vi får se om jag fixar att skifta nät på boxarna när det blir dax annars kanske jag provar här igen om ni inte tröttnat på en novis.
73 och God JUl de SM6POP - Anders