Author Topic: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg  (Read 40296 times)

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« on: 2008-12-30, 17:49:01 »
Förberedelse av IC-706 för fjärrstyrning
Överföringen av alla nödvändiga signaler sker via den 8 poliga kabeln mellan manöverpanel och radioenhet. Så det är bara att klippa av kabeln och ansluta en RCU-1258 i varje ände. Följande signaler finns i kabeln.

1. 8V spänning till manöverpanel ( finns bara där när radion är PÅ)
2. LRXD - seriedata 19200 bps från panel till radio
3. AF - ljud till högtalaren.
4. PWK - jordning av signalen slår till radion.
5. MICE - Mic jord
6. MIC- Mic Signal
7. GND
8. LTXD - seriedata 19200 bps från radio till panel

Observera att numreringen ovan avser RJ45 kontakten efter konvertering ( alltså inte ICOM-kontakten)

Det största hindret för att komma ingång med fjärrstyrningen av IC-706:an är att klippa av kabeln och skarva kabeln så att man får de RJ:45 kontakter som krävs för att ansluta till RRC enheterna. Problemet är att man försökt göra kabeln så mjuk som möjligt och därigenom sparat in på kopparn till förmån för sytråd och dessutom använt lackad koppartråd.
Jag har gjort på två sätt som jag också beskriver nedan. Det enklaste och billigaste är att kapa en sk. patchkabel till  datanätverk och skarva ihop med delningskabeln, då behöver man inget klämverktyg. I det andra fallet så att jag skarvat ihop den befintliga kabeln med en ca 10 cm lång 8-polig modularkabel på vilken jag har klämt en RJ-45 kontakt. Skarvningen görs enligt ritningen nedan och skarvarna skyddas med krympslang. Se detaljerad instruktion nedan. När man konverterat kabeln med RJ-45 kontakter så skarvar man ihop dem med ett skarvstycke (korsat) och provar att allt funkar som det skall innan man kopplar in dem i RRC enheterna. Funkar det med skarvstycket så är chansen stor att det funkar sedan också om man inte gjort samma fel i båda änderna. Kom ihåg att kolla vilken RRC enhet som är vilken dom är inte lika.



Ritning på kabeln finns här => www.styrefors.se/sm2oan/remote/bilder/cable706-cat5-1a.pdf

Instruktion och bilder från iordningställandet av kabeln finns här => www.styrefors.se/sm2oan/remote/706-kabel.htm

 

Man kan även skarva med flat sk. modularkabel.

 

Ritning på kabeln finns här => www.styrefors.se/sm2oan/remote/bilder/cable706-Mod-1b.pdf

 

2xRJ-45 skarvstycke ( obs skall vara korsat)

 

Strömförsörjning



RRC:n i radioänden skall strömförsörjas från samma nätaggregat som radion, annars riskerar man brum och andra problem. Kontakten är en vanlig sk. DC-plugg med 2.1/5.5 mm stift + i mitten. Observera att det kan vara vettigt att avsäkra kabeln till RRC separat om du ansluter den till samma polskruvar som radion,. Det blir stora strömmar genom den tunna kabeln om man kortsluter kontakten och har den ansluten till ett 20-30A nätagg.

RRC:n i paneländen strömförsörjs med ett vanligt 13,8 V (10-18V) nätagg. Displayen och högtalarförstärkaren drar rätt mycket ström så det behöver klara minst 1A gärna 1.5A. Tänk på säkring här också om du ansluter till ett stort nättagg. DC-kontakten är givetvis av samma typ som i radioänden. Ett switchat 1.5A FRIWO aggregat kan köpas med byggsatsen för en billig penning.

http://www.styrefors.se/sm2oan/remote/friwo-ps.jpg


SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Gammal panel till ny radio eller vice versa
« Reply #1 on: 2009-01-04, 19:41:34 »
Vi har provat att köra panelen från en gammal ur-706:a mot en hyfsat ny MkIIg och det fungerar faktiskt.

Minnesratten till vänster som är steglösa på den gamla panelen blir rätt känslig men fungerar.

DSP-menyn kommer upp men fungerar inte som den ska, förmodligen eftersom DSPstatus visas på övre delen av skärmen och är inkodad i panelen.

/Anders

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
CW (skrivet av SM2O)
« Reply #2 on: 2009-01-04, 19:45:22 »
CW med fjärrstyrd IC-706

Det är möjligt att koppla in en CW-manipulator eller handpump till MIC-ingången på IC-706:ans panel (obs! endast i MKII och MKIIg). Det är bara att tillverka en kabel med två motstånd enligt ritningen nedan. Vissa inställningar måste också göras i 706:ans menyer men det finns tydligt beskrivet i användarmanualen. Jag hade vissa farhågor för hur det skulle funka i praktiken eftersom medhörningen kommer från radion och man därför får en fördröjning från det att man trycker in paddeln till man får medhörning. Men med mina pingtider på ca 50 ms och moderata speed (ca 25 WPM)  verkar detta inte vara nått problem. Det känns för mig helt normalt, men jag skall försöka göra lite mätningar, på detta samt låta någon mer driven CW-operatör prova. En lösning kan också vara att köra med en extern elbug med lokal medhörning och skruva ned medhörningen från radion helt.



Adapterkabeln med motstånden inne i skarvdonet







Här syns inkopplingen av manipulator enligt manualen till min IC-706MKIIG.
     
 

 

SM6WZR

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
SV: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #3 on: 2009-01-15, 23:33:31 »
Hej!
Fick mina grejor idag! :D

Jag blev fundersam... kabeln mellan panelen och radion... den var inte med när man köpte radion väl?
Jag har alltid haft min radio ihopkopplad så jag kommer inte ihåg, är det nån som vet?

73
Johan SM6WZR

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
SV: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #4 on: 2009-01-16, 07:31:50 »
Kabeln OPC-581 (3.5m) eller OPC-587 (5m) följer inte med IC-706:an vid leverans. Jag hittade inget pris på SRS men den finns på www.wimo.de för 52 EUR eller www.thiecom.de för 44.95 EUR.
/ micke

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
SV: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #5 on: 2009-01-16, 12:12:28 »
Köpte från SRS före jul för 395 har jag för mig (eller därikring) . Prislistan är nog under revidering.
Det var lite leveransproblem oxo har jag för mig, fast jag fick min kabel i tid. Många 706:or har nog blivit monterade i bilar pga Kommunjakten

/A
« Last Edit: 2009-01-16, 12:23:15 by SM2Z »

SM6WZR

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
SV: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #6 on: 2009-01-16, 19:43:14 »
OKI

Jag ringde SRS idag och kollade och beställde medsamma.

Så nu väntar jag på kabel.. :-\
/johan

ski

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
SV: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #7 on: 2009-02-01, 21:22:23 »
Hej

Ett tips är att sätta en 3,5mm kontakt i högtalaruttaget på radion.

När man drar ut 3,5mm pluggen på fronten så kommer ljudet från radions högtalare och då väcker man kanske familjen som är hemma.   :)

73 de Christer SM7SKI

LA9NEA

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
    • Email
Re: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #8 on: 2010-06-16, 10:15:03 »
Hei. Min IC 706 MKII vil ikke gå i CW via remote rig.CW innstillinger ok på rig, kabler ok,sjekket for bad connections osv. Keyer aktivisert i '' hjemmeboksen'', CW medhør i hjemmeboksen ok., men 706 vil ikke gå i ''PTT'' ved keying. IC 706 er satt i CW BK.

Er det noe '' settings'' i hardware, software som er uteglemt ??

73 Viggo  LA9NEA

OH6NT

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Re: SV: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #9 on: 2017-02-22, 10:38:49 »
Kabeln OPC-581 (3.5m) eller OPC-587 (5m) följer inte med IC-706:an vid leverans. Jag hittade inget pris på SRS men den finns på www.wimo.de för 52 EUR eller www.thiecom.de för 44.95 EUR.
/ micke

Rekommenderar att man INTE köper nåt från thiecom.de!  Skitfirma, tar inget ansvar för det de säljer, garantiservice funkar inte. Jag misstänker att de säljer B-klassade grejer från tillverkarna utan garanti. Vi köpte en av MFJ:s automattuners från dem, och den funkade inte. Sände tillbaks den för garantirep. Efter ca. 6 månader och flera påtryckningar från lokala DM-hams fick vi tillbaka den, och då var den trasigare än när den for iväg!

SM6NZB

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #10 on: 2017-10-12, 19:23:23 »
Hej. Jag har problem med avstängning av 706 via remoterig.
Bifogar konfig på mina burkar.
Allt fungerar  tills jag trycker power, då tänds TX-led och när jag släpper så slocknar TX men inget
ljud i högtalaren förrän jag trycker i 3,5 mm pluggen och drar ut igen.
Går att repetera flera gånger men ingen avstängning.
Detta med två olika 706:or, mkII och mkIIG. Olika separationskablar med olika rj45 pluggar.
Updaterat FW till senaste utan skillnad.

Någon idéer hur jag går vidare ?
/73 Tommy NZB


sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #11 on: 2017-10-12, 19:41:08 »
Hej

Auto connect skall inte vara på.

/micke

SM6NZB

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #12 on: 2017-10-18, 10:11:59 »
Tack Micke. Eventuellt har jag missförstått hur man startar upp en remote-session. Det fungerar om jag loggar in och använder CONNECT på status sidan.
Försökte med power knappen på 706:an tidigare. Nu kan jag köra tvärs-över-staden mellan två Conhem nät och Radiocontrollen går via wifi.
/ 73 Tommy

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Icom IC-706, 706 MKII, 706 MKIIg
« Reply #13 on: 2017-10-18, 10:15:43 »
Hej om du ställt in rätt dvs program mode 2 skall det inte finnas nån connect knapp och du skall starta med power knappen på frontpanelen.

/micke