Author Topic: WEB-switch 1216E  (Read 65012 times)

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #15 on: 2011-05-30, 10:53:19 »
Det är på det viset att frekvenser 100 MHz och uppåt inte stöds som det nu är gjort. Måste klura ut hur ett ev. stöd bäst kan läggas till.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #16 on: 2011-05-30, 12:09:19 »
Nu har jag ställt in relä 5 för skiftning när jag ställer IC-706 på 14MHz. Då får jag följande felmeddelande: Relay number 1 is used by 2 programs! Check the settings!
Relay number 2 is used by 2 programs! Check the settings!

Bifogar bin-fil!
Importerat och kikat på din settings-bin-fil. Den verkar vara korrupt på nått sätt, får varning när jag importerar den. Sen får jag också samma utskrifter som du om Nexa. Det i sin tur verkar bero på att ACP-programmens data är korrupt så att kontrollen tror att flera rader är aktiva än de antagligen borde vara. Ser alltså ACP-delen bra ut för dig? Inga konstiga krumelurer i datafälten e.d?
« Last Edit: 2011-05-30, 14:27:02 by Jan (Microbit) »
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #17 on: 2011-05-30, 12:14:14 »
Kan tillägga att jag har ändrat i kommande programversion så att kollen om reläanvändningen är smartare vad gäller om man styr antenner ihop med ACP. Den kommer att kolla på de enskilda radernas FQ-programmering också, inte bara att ett visst läge som t.ex "ICOM" är valt.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #18 on: 2011-05-30, 14:27:48 »
Va spännade. Jag vågade inte skriva om möjliheter att välja omkoppling med samma princip om man vill köra med transvertrar och få automatiskt in rätta reläkombinationer. Kanske bäst ta en sak i taget!!  ;)
Såg du inlägget jag gjorde före?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #19 on: 2011-05-30, 16:17:46 »
Hmm.. Talar vi om samma sak nu? Menade det här som jag skrev:
Quote
Importerat och kikat på din settings-bin-fil. Den verkar vara korrupt på nått sätt, får varning när jag importerar den. Sen får jag också samma utskrifter som du om Nexa. Det i sin tur verkar bero på att ACP-programmens data är korrupt så att kontrollen tror att flera rader är aktiva än de antagligen borde vara. Ser alltså ACP-delen bra ut för dig? Inga konstiga krumelurer i datafälten e.d?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #20 on: 2011-05-30, 16:18:56 »
En annan sak som jag undrat på med Webswitchen är temperaturmätningen. Går det att fixa så man kan få fram max/min temperatur, som man efter önskemål kan resetta? De enkla temperaturmätarn ute i handeln har ju denna funktion.som det är just nu?! Önska kan man!!
Bra idé! Tar med det i listan över ev. framtida ändringar!
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #21 on: 2011-05-31, 09:21:12 »
Va tokigt det blir när jag missat ett meddelande (Replay 29!!)!!  ??? Jag får felmeddelandet när jag tar bort reläerna i ACP inställningarna. Inga konstiga tecken i ACP. Jag har inte använt Car Warm Up och funderat på den menyn, men ser att mina inställningar finns där också. Skillnaden mellan dessa är att när jag bestämt relän i ACP så visas i Car Warm Up att dessa reläer är disabled. Kanske ändå inte har med varandra att göra eller .... ?
Jag har nu testat igen att importera dina inställningar. Jag använde v1.20 för att ha samma som du har. Det blir tyvärr fel liksom tidigare. Antingen blev din export(bin) korrupt, eller så är det nått vajsing med dina inställningar(alltså det interna formatet). Jag testade sen att rensa ACP m.m, lägga in några program, exportera, ta bort programmen och importera det jag exporterade. Det funkade fin-fint, inga felmeddelande och inställningarna var tillbaka.

Kan du testa exportera(bin) ännu en gång och bifoga filen hit? För om det inte funkar då heller så måste det var nått korrupt med dina inställningar trots allt. Något som även får konstiga felmeddelande att poppa upp. Isf rekommenderar jag att radera alla ACP-program, testa export+import för att se om det funkar, om det gör det så lägg in ACP-inställningarna igen och upprepa förfarandet. Du kan iofs också börja med att testa importera det du själv ha exporterat, det ska ju inte ge några felmeddelanden + att alla inställningar ska se ut som före importen.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #22 on: 2011-05-31, 13:14:28 »
Jag kan fortfarande inte importera din fil. Skumt... Kan du testa det andra jag skrev? Kanske börja med att testa importera(bin) den fil du exporterade.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #23 on: 2011-05-31, 16:37:55 »
Ja det är något fel här också  ??? ! Jag har tagit bort inställningarna och exporterar BIN-filen och när jag importerar den så får jag följande meddelande: Wrong size, got 5848, expected at least 5866! Vad är det för fel?! Kan något hänt med uppdateringe till "Extended version"? Det är väl inge ide skicka bin-filen till dej om inte Du kan öppna den, men vad skall jag göra? Är ju bra att kunna spara inställningar, men också att ladda in vid behov?! Det finns ingen total reset på enheten??
Auto Control Program-inställningarna är korrupta på nått vis verkar det som. Klickar du på "here" i "Click here to clear ALL Auto Controller settings." på "Advanced Settings"-sidan så nollas allt data som har med ACP att göra. Om det då fortfarande inte går att exportera(de då tomma inställningarna) och sen importera dem tätnar verkligen mysteriet!
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #24 on: 2011-05-31, 16:44:32 »
Men nu behöver jag hjälp eftersom jag tagit bort server porten av misstag. Jag skulle ju skriva port 80 i stället för 8080 som jag hade och nu har jag inget på den raden. Jag kommer inte in i enheten!!
Då måste du ta till "Microbit Setup Manager" och menyerna "Advanced"->"Set defaults". Den vägen är "grym", dvs den sätter allt i defaultläge, inkl port 80 på webbservern. Sen kan du behöva ändra IP-adressen etc också. Går ju också i Setup Managern.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #25 on: 2011-05-31, 16:53:11 »
Får du igång den igen så testa att exportera/importera med en annan webbläsare.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #26 on: 2011-05-31, 17:08:04 »
Ja det är något fel här också  ??? ! Jag har tagit bort inställningarna och exporterar BIN-filen och när jag importerar den så får jag följande meddelande: Wrong size, got 5848, expected at least 5866! Vad är det för fel?! Kan något hänt med uppdateringe till "Extended version"? Det är väl inge ide skicka bin-filen till dej om inte Du kan öppna den, men vad skall jag göra? Är ju bra att kunna spara inställningar, men också att ladda in vid behov?! Det finns ingen total reset på enheten??
Auto Control Program-inställningarna är korrupta på nått vis verkar det som. Klickar du på "here" i "Click here to clear ALL Auto Controller settings." på "Advanced Settings"-sidan så nollas allt data som har med ACP att göra. Om det då fortfarande inte går att exportera(de då tomma inställningarna) och sen importera dem tätnar verkligen mysteriet!

En ännu djupare granskning ger vid handa att det verkar vara så att när du exporterar(bin) så faller ett antal bytes bort precis i slutet av filen. Då kommer såklart importen att misslyckas. Så, som jag skrev, testa en annan webbläsare och/eller att flytta webbswitchen till nån annan nätverksanslutning.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #27 on: 2011-06-01, 10:19:56 »
Men nu då? Nu skickar jag över ny bin-fil med nästan samma inställningar som tidigare och samma nexa-felmeddelande
Nu börjar vi vara på banan! Gick fin-fint att importera filen din!(använder också FF för övrigt). Har också hittat förklaringen till varför du får Nexa-meddelandet. Det beror på att du har valt att ha "Not set" på relä-valet i programmen samtidigt som du har bägge programmen "Enabled". Kollen som görs hanterar inte den kombinationen då jag inte hade tänkt på att man kan göra så också, hehe. Det sätt som jag hade tänkt är att om man inte vill att ett program ska vara aktivt så sätter man det som "Disabled". Det förstör nämligen inte de andra inställningarna i programmet, så man kan sen sätta det Enabled igen när man vill att det ska vara aktivt. Man styr alltså om programmet ska påverka valt relä mha enabled/disabled istället för relä "not set". Ska dock fixa till kollen så den även tar hänsyn till din kreativa hantering, haha!
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #28 on: 2011-06-08, 15:06:04 »
Hej Jan!

Har Du någon förklaring varför år, datum tid ser ut så här System time: 199-11-15 7:47:33 Monday(1) yearday=23? Använder SNTP-server se.pool.ntp.org och rutern som DNS-server. Är det någon annat jag glömt? Har sett att det varit rätt datum och tid tidigare och rätt som det är så ser det ut så här. Går det inte att synka tiden med routerns tidsinställning?

Mats-Ingvar
Enda skälet jag kan se till att det kan bli så är om du har Webswitchen strömlös en stund, startar upp den och kollar innan c:a 1,5 minut har gått efter uppstart. Frågan mot NTP-servern sker nämligen först efter c:a 1,5 minuter. Jag testade nyss se.pool.ntp.org och den funkar fint här.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #29 on: 2011-06-28, 11:29:01 »
Hej,

Allow manual override=No använder jag själv och har inte sett att den skulle "ge upp", i synnerhet inte efter en tid. Nog kan jag kika på hur du har konfigat den, kanske finns någon ledtråd där. Maila också detaljer om vilket program där Allow manual override inte funkar längre etc.
Always include type of hard/software and version when asking for support.