Author Topic: Styrning mot Vattenfalls tidstariff  (Read 14038 times)

jox

  • Newbie
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Styrning mot Vattenfalls tidstariff
« on: 2011-08-15, 16:07:28 »
Hej,

Jag har tidstariff på elen, och tänkte mig skriva ett program till webswitchen för att styra saker att gå då elen är billigare.

    * Högpristid: november-mars, måndag-fredag kl. 06-22.
    * Lågpristid: Övrig tid.

Men jag upptäckte att det inte finns möjlighet att välja månad i program-editorn. Kan man få önska det som feature-request? Alternativt att göra ett val "winter" (och ett annat "summer") som man själv kan definiera till vilka månader man vill och sen ha med det som styrvillkor.



Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Styrning mot Vattenfalls tidstariff
« Reply #1 on: 2011-08-18, 11:24:09 »
För att minska på det redan mycket komplexa regelverket med påföljande stora webbsida för hantering av det så finns det bara veckoursfunktion i burken. Jag skulle föreslå att du har två olika program för tiderna med högpris och lågpris som du manuellt två ggr per år växelvis aktiverar och inaktiverar  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

jox

  • Newbie
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Re: Styrning mot Vattenfalls tidstariff
« Reply #2 on: 2011-08-18, 11:36:52 »
Visst. Det skulle ju också gå att göra enkelt om du väljer att implementera de "modes" som omnäms här: http://www.remoterig.com/forum/index.php?topic=628.0

Då kunde man göra en Winter- och en Summer-mode som växlar mellan de program du säger. Alternativt ha ett val i program-menyerna som man väljer vilken Mode som ska styra en funktion, då blir det riktigt flexibelt.